sobota, 6 kwietnia 2013

Ursus C-328

Ursus C-328 - lekki ciągnik rolniczy, produkowany w latach 1963-1968 przez zakłady Zakłady Mechaniczne Ursus.

Historia modelu:

W 1963 roku wdrożono do produkcji następcę Ursusa C-325, model C-328. Modernizacja ta polegała głównie na zastosowaniu mocniejszego silnika typu S-312B o pojemności skokowej 1960 cm³ i mocy maksymalnej 20,6 kW (28 KM). Dodatkowe zmiany objęły układ hydrauliczny, dzięki czemu zwiększona została jego wydajność. Produkcję Ursusa C-328 zakończono 1 lipca 1968 roku po wyprodukowaniu 75 056 egzemplarzy, kiedy został zastąpiony modelem C-330.

Wady:

  • zbyt mała liczba biegów, brakuje zwłaszcza biegu pomiędzy biegiem 4 i 5 oraz 5 i 6.
  • posiadały prądnice prądu stałego przez co akumulatory były rozładowane i pojawiały się problemy z rozruchem (zwłaszcza zimą)
  • zbyt słaba przednia oś co uniemożliwiało pracę z ładowaczem czołowym
  • brak zaczepu polowego
  • brak hydrauliki zewnętrznej
  • zbyt słaby rozrusznik co utrudnia rozruch zimą
  • brak podgrzewaczy w przewodach ssących

Zalety:

  • posiada dwustopniowe sprzęgło, dzięki odpowiedniemu przystosowaniu może pracować z prasą kostkującą
  • wszechstronna funkcjonalność w małych gospodarstwach rolnych,
  • usprawnienie uruchomienia w okresie zimowym, wynika z faktu iż Ursus C-328 posiada możliwość obniżenia ciśnienia sprężania za pomocą odprężnika
  • niskie zużycie paliwa,
  • możliwość regulacji prześwitu oraz rozstawu kół,
  • bardzo dobry rozkład masy,
  • trwała skrzynia biegów.

Dane techniczne:

Silnik:

  • typ: S-312B, 4-suwowy, wysokoprężny, chłodzony cieczą,
  • liczba cylindrów: 2,
  • pojemność skokowa: 1960 cm³,
  • Stopień sprężania: 17:1,
  • moc znamionowa: 20,6 kW (28 KM) – (według DIN) przy 2200 obr./min.
  • jednostkowe zużycie paliwa przy mocy znamionowej 241 g/kWh,
  • moment obrotowy: 100 Nm przy 1600-1800 obr./min.
  • średnica cylindra/skok tłoka: 102/120 mm,
  • filtr powietrza: mokry z cyklonem,
  • sprzęgło: cierne, tarczowe, suche, dwustopniowe,
  • liczba biegów do jazdy w przód: 6,
  • liczba biegów wstecznych: 2,
  • skrzynia biegów: mechaniczna, z kołami zazębionymi na stałe oraz reduktorem, niesynchronizowana,
  • mechanizm różnicowy blokowany mechanicznie,
  • oś przednia nienapędzana sztywna,wzmocniona drążkami reakcyjnymi
  • układ kierowniczy dwukrążkowy z przekładnią zębatą,
  • hamulec mechaniczny, bębnowy, niezależny na oba koła tylne,
  • prędkość jazdy: 25,44 km/h,
  • średnie zużycie paliwa: 2.8 l/mth, przy czym 1 mth odpowiada 1 godzinie pracy ciągnika z 1865 obr./min.

Układ zasilania paliwem:

  • Filtr paliwa dwukomorowy z wkładem filcowo-papierowym,
  • Pompa wtryskowa tłoczkowa z regulatorem mechanicznym,
  • Pompa zasilająca tłoczkowa,
  • Regulator obrotów mechaniczny, zblokowany pompą wtryskową,
  • Wtryskiwacz z rozpylaczem czopikowym,
  • Ciśnienie wtrysku 13 MPa,
  • Pojemność zbiornika paliwa: 35 dm3.

Układ smarowania silnika:

  • Rodzaj smarowania: pod ciśnieniem i z rozbryzgiem,
  • Pompa oleju zębata,
  • Filtr oleju odśrodkowy,

Układ chłodzenia silnika:

  • Cieczowy, wymuszony pompą wody z chłodnicą, wentylatorem i termostatem,
  • Chłodnica rurkowo-płytkowa,
  • Termostat mieszkowy
  • Pojemnosć układu 7 dm3

Układ agregowania:

  • podnośnik hydrauliczny z pompą o wydajności 18 l/min i ciśnieniu nominalnym 11,0 MPa, (max: 13,5 MPa), z możliwością dociążania,
  • TUZ kat II wg ISO, udźwig 700 kg
  • WOM tylny zależny i niezależny 540 obr./min,
  • moc z WOM z końcówką typu 1 (540) przy znamionowej prędkości obrotowej silnika: 19,8 KW (24,5 KM),
  • górny zaczep transportowy.

Instalacja elektryczna:

  • Jednoprzewodowa 12V, plus na masę,
  • Prądnica P4g (12V, 110W),
  • Akumulator 6V 115Ah lub 105 Ah 2szt.
  • 8-gniazdowa skrzynka bezpieczników 6 bezpieczników 8A i dwa bezpieczniki 25A
  • Dwie lampy drogowe przednie trójświatłowe
  • Lampa rolnicza tylna nastawna
  • Lampa tylna STOP

4 komentarze:

  1. Super to zostało opisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Natomiast tutaj rexroth-hydromatik macie świetny namiar na firmę, które zajmuje się regeneracją i serwisowaniem pomp hydraulicznych do takich maszyn rolniczych i nie tylko.

    OdpowiedzUsuń