Ursus C-325 – lekki ciągnik rolniczy, produkowany w latach 1959-1963 przez Zakłady Mechaniczne Ursus.
Historia modelu:
W połowie lat 50-tych zdano sobie sprawę, że dalsza modernizacja ciągnika Ursus C-451, wywodzącego się jeszcze od przedwojennego Lanz-Bulldoga D9506, nie ma najmniejszego sensu i konieczne jest zaprojektowanie nowoczesnego, polskiego ciągnika rolniczego.
Rzecz miała miejsce w zakładach Ursusa w Warszawie, których tradycja sięga jeszcze końca XIX wieku. Zakład przed wojną zajmował się produkcją, między innymi, ciężarówek na potrzeby wojska, a pierwszy ciągnik rolniczy wyprodukowano tam już w roku 1921.
Po wojnie pracownicy zakładów skopiowali niemieckiego Lanz-Bulldoga i tak rozpoczęła się powojenna produkcja ciągnika Ursus C45, którego ostatnią modernizacją był właśnie wspomniany C-451.
Po podjęciu decyzji o konieczności zaprojektowania diametralnie innego pojazdu, mniejszego, ekonomiczniejszego, z silnikiem nie większym niż 2-2,5 litra pojemności skokowej, rozpoczęto prace projektowe.
Zadanie to zlecono Centralnemu Biuru Konstrukcyjnemu Ciągników i Silników Wysokoprężnych w Warszawie oraz Zakładom Mechanicznym Ursus. Prace postępowały w latach 1956-1957 a ich efektem był prototyp ciągnika Rola 25, będący propozycją Centralnego Biura Konstrukcyjnego.
Był to znacznie mniejszy ciągnik niż jego poprzednicy. Mierzył 3 metry długości i ważył zaledwie 1450 kg, co w porównaniu z ważącym ok. 3,5 tony C45 było bardzo dużym postępem.
Rola 25 napędzana była niezwykle interesującym silnikiem S222 o pojemności 2164 dm3 i mocy 27 KM. Był to dwucylindrowy silnik wysokoprężny, chłodzony powietrzem.
W tym samym okresie konstruktorzy Ursusa zbudowali trzy prototypy ciągnika C-325. Zaprezentowano je we wrześniu 1957 roku. Po intensywnych badaniach ciągnik zatwierdzono do produkcji seryjnej a Rola 25 pozostała jedynie prototypem. Pierwsze próbne egzemplarze modelu C-325 opuściły fabrykę pod koniec 1958 roku. Zakłady Ursus zamknęły więc tym samym etap produkcji „Sagana” czy też „Sagana na gumowych kołach”, jak nazywano ciągnik C-451. Nie był to jednak jego definitywny koniec. Produkcję przeniesiono bowiem do Zakładów Mechanicznych w Gorzowie Wielkopolskim, gdzie wytwarzano go do 1965 roku.
Silnik
Typ: S-312,
Rodzaj: wysokoprężny, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą, z bezpośrednim wtryskiem paliwa,
Pojemność - 1810 cm³,
Moc: 18,4 kW (25 KM) przy 2000 obr./min..
Maks. moment obrotowy: 93 Nm, przy 1700 obr./min.,
Stopień sprężania - 17,
Średnica cylindra - 98 mm,
Skok tłoka: 120 mm,
Napęd
sprzęgło: suche, tarczowe, dwustopniowe, wyłączane mechanicznie,
skrzynia biegów: mechaniczna, niesynchronizowana, z reduktorem, o 6 biegach do przodu i 2 wstecznych,
zawieszenie i napęd: oś przednia nienapędzana sztywna, jednoczłonowa belkowa, zamocowana wahliwie na sworzniu,
mechanizm kierowniczy: 2-drążkowy z przekładnią zębatą,
hamulec: bębnowy sterowany mechanicznie,
maksymalna prędkość: do przodu 20,2 km/h przy ogumieniu 10 - 28,
rozstaw kół:
przednich: 1250 i 1500 mm,
tylnych: 1250 do 1850 mm.
Układ agregowania
podnośnik hydrauliczny z regulacją kopiującą i dociążaniem tylnej osi,
TUZ kat. II wg ISO, udźwig 700 kg,
WOM zależny i niezależny 540 obr./min,
przystawka pasowa o prędkości obrotowej 1430 obr./min.
zaczepy: górny zaczep transportowy i belka narzędziowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz